воскресенье, 6 марта 2016 г.

ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ

План – конспект
уроку з української літератури в 5  класі
на тему
« Зірка Мензатюк. « Таємниця козацької шаблі»»

Анотація
         Запропонований урок з використанням ІКТ сприяє стійкій мотивації учнів до навчання, робить процес закріплення набутих знань інтенсивним.

Комп’ютерні технології  збільшують частку самостійної роботи учнів, підвищують їх пізнавальну активність при закріпленні знань з теми
« Історичне минуле нашого народу», дозволяють перевірити засвоєння матеріалу у всіх учнів .
Ключові слова: комп’ютерні технології , презентації, схеми,таблиці,
відеоматеріали.
ТЕМА.                  Зірка Мензатюк.   «Таємниця козацької шаблі»

МЕТА:                  розвивати стійкі читацькі інтереси п’ятикласників, їх творчі здібності,  уміння   аналізувати й порівнювати поведінку героїв, робити висновки;
використовуючи матеріали повісті, формувати навички практичного  застосування набутих знань із літератури, мови, історії України, народознавства, географії  у повсякденному житті; активізувати пізнавальну діяльність учнів;    
сприяти вихованню національної свідомості, патріотичних почуттів, поваги до героїчного минулого нашого народу.    
ОБЛАДНАННЯ:   відеоінтерв’ю «Письменник біля мікрофона», відеофільм
« Єдина країна», відеофізкультхвилинка «Україно, ми твоя надія»,   мультимедійні презентації: «Розгадайка», «Замки України»; таблиця «Характеристика образів Наталки та Антипа», ґроно « Шабля»,  обладнання для мультимедійної презентації, тлумачний словник, карта України                                   
ТИП УРОКУ:     урок закріплення і застосування набутих  знань, умінь і
навичок з використанням ІКТ

Форми і методи роботи:  аутотренінг для учнів («Самоналаштування» ),
інтерактивні вправи: « Мікрофон», « Генералізація знань», « Незакінчене речення», «Коло думок»; випереджальні завдання (буклет про життєвий і творчий шлях Зірки Мензатюк, відеоінтерв’ю «Письменник біля мікрофона», презентаціЇ: « Замки України», « Кросворди», буктрейлер );
 робота в групах :
                            ( І група – досліджуватиме образ Наталки,
                             ІІ  група – образ Антипа,
 ІІІ група -  – проаналізувати поведінку  героїв і зробити висновок, які вчинки гідні поваги, а які заслуговують на осуд. Дати усно відповідь на питання.

Учні вміють:
·        готувати усні повідомлення на літературну тему;
·         рецензувати відповідь однокласника;
·        самостійно працювати в групах, робити висновки;
·        давати характеристику героям, оцінку певним явищам.

Очікувані результати:
-   розвиток пізнавальних, творчих навичок, знань та умінь, що потребують самостійного конструювання знань та орієнтації в інформаційному просторі;
-    не пасивне, а активне  навчання «через дію»;
-  не тільки закріплення учнями  знань, а й освоєння нових способів діяльності;
«відчутність» результатів виконання самостійного завдання ( конкретний результат, готовий до впровадження );
- із задоволенням  читати сучасну дитячу прозу.

Випереджальне завдання:
         підготувати:
1)    інформаційний буклет про життєвий і творчий шлях Зірки Мензатюк;
2)     презентацію про історичні памятки ( замки);
3)    буктрейлер;
4)    скласти кросворд;
5)    записати інтервю з письменницею.
ХІД УРОКУ
                                                       
І. Оргчастина                                                                                        ( 2 хв.)
Учитель.     
Доброго дня, діти ! Рада вас бачити. На нас сьогодні чекає напружена робота .  А налаштуватися на неї нам допоможе аутотренінг.

Створення емоційного настрою.  Аутотренінг для учнів Самоналаштування» )
-  Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте про себе за мною :
         Я зможу сьогодні добре працювати на уроці!
         Я думаю, замислююсь.
         Я – особистість творча!
         Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому занятті!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і мети уроку
                                                                                                        ( 3 хв.)
Тема    
Учитель.
Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над повістю  Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі». У цьому творі дивним чином тісно переплітаються історичні факти  і детективні пригоди, минуле і сучасне, реальність і фантазія, добро і зло. Незавжди те, над чим варто задуматися,  привертає нашу увагу під час читання художнього твору. Тому сьогодні ми спробуємо зануритися в ті життєві глибини, які для нас приготувала авторка. Зірка Захаріївна стверджує, що література повинна готувати дитину до дорослого життя, допомагати їй пізнати себе, оточуючих людей, світ навколо.
 Мета 
Перед нами стоїть завдання дослідити, що ж ми змогли винести  для себе з прочитаної повісті, яку користь отримали від спілкування з книгою.
ІІІ.   Актуалізація опорних знань                                                                ( 5 хв.)
1.     « Мікрофон».
-         Чи любите ви мандрувати?
-         Яким способом ви подорожуєте?
-         Чи була у вашому житті подорож, яка запам’яталася вам особливо?
-         Куди ви мрієте здійснити подорож у майбутньому?
Учитель: полюбляє подорожувати і Зірка Мензатюк. «Причому, то мають бути «дикі» мандри з наметом, наплічником — по місцях, які не затоптали туристи. Казанок на багатті, лисиця, яка вночі цупить нашу ковбасу, проблеми з грозою чи вітрюганом, що серед ночі зриває намет — оце мені саме всмак», — говорить письменниця.
-         А що ви  знаєте про авторку твору « Таємниця козацької шаблі»?

2.     Інтерактивна вправа  «Генералізація знань».                                     
-          «Що я знаю про автора?» ( Презентація інформаційного буклета про життєвий і творчий шлях Зірки Мензатюк
( випереджальне завдання ).
-         Відеоінтерв’ю « Книга від Зірки. Письменник біля мікрофона» ( випереджальне завдання ).
ІV. Формування й удосконалення практичних умінь і навичок    ( 12 хв. )

1.     Літературний диктант « Так чи ні».
Завдання: визначте, які з наступних тверджень є правдивими, а які помилковими.
1.     У Богдановій квартирі вподобав собі з'являтися один привид, дуже патріотично настроєний (так).
2.     Загадкова реліквія загублена на старому бойовищі, можливо, у замку чи фортеці на заході України (так).
3.     Привид намагався розповісти про острови Баунті й золотого божка (ні).
4.     Битва війська Богдана Хмельницького з поляками була в червні 1651 року (так).
5.     Наталка в колодязі знайшла монету та самоцвіти (ні).
6.     У Берестечко люди з'їдуться в дев'яту п'ятницю після Великодня (так).
7.     Наталка загубилася в Берестечку й у неї викрали гроші (ні).
8.     Наталка дізналася, що чимало шабель знищено, тому що з них робили найкращі ножі, щоб колоти свиней (так).
9.     Батьків Наталки заарештували за крадіжку картини в Олеському замку (ні).
10.                        Король Ян Казимир зібрав, кого лише міг, стягнув до Берестечка пів-Європи, аби тільки здолати повсталу Україну (так).
11.                        Король зрадів, коли козаків перемогли (ні).
12.                        Пісня про Хмельницького допомогла розгадати загадку (ні).
Оцінювання: за кожну правильну відповідь 1 бал ( взаємоперевірка ).

2 . Робота з текстом.
         Учитель: ви чудово пам'ятаєте текст, а може хтось пригадає, як звучала загадка в повісті (учні відповідають: не горіх, а тверде; не пани, а в узорах жупани; стрілець їх сватав, та й голову склав).
- Які знання знадобились героям, щоб відгадати цю загадку?
- А ви полюбляєте розгадувати загадки? Тоді наступнє завдання для вас.
3. «Розгадайка».
Завдання: розгадайте  7 загадок, а відповіді запишіть у стовпчик і прочитайте закодоване слово.
Цих загадок рівно сім,
Пропонуємо всім
Їх сумлінно розгадати
Та у стовпчик записати.
З перших літер скласти слово,
Якщо впорались - чудово!
1. Коли все в тебе гарно,
Коли день пройшов не марно,
Наче квітка розквітаєш,
На обличчі її маєш.
Посміхаються вуста.
Що це? Відповідь проста.
2. У ньому сторінок багато,
Там і будні, там і свята.
Він події позначає,
Історичні дати знає,
Та рахує залюбки
Тижні, місяці, роки.
3. Ось стоїть біленька хата -
Там твої матуся й тато,
Твої сестри та брати
І, звичайно, там є ти.
Ще бабусі, дідусі,
                   Зібралися геть усі!
Бути в кожного повинна
Дружня та міцна _ _ _ _ _ _!
4. Рідну мову я вивчаю,
З літер уже слова складаю.
Помічниця ось моя -
Букви в ній від А до Я
Стали лагідно в рядки.
Що це, знають малюки?

5. І вареники в сметані,
І крученики духмяні,
Сало, терте з часником,
Борщ червоний з буряком.
Одним словом як назвати,
Щоб гостей почастувати?

6. Вони смачненькі та чорненькі,
У ґрунт попали навесні,
Тепер із них у полі зріють
Яскраві соняхи рясні.
А згодом буде і олія
Прозора, жовта, запашна.
Їх можна з друзями лузати.
Про що ця загадка, хто зна?

7. Цей фахівець нам розказав
Про долі націй та держав,
Де наші пращури жили,
Які в них звичаї були?
Які одежа, посуд, хата,
Та ще цікавого багато.
Розкопки буде він вести,
Щоб нам минуле довести.

Відповіді на 7 загадок:

У смішка
К алендар
Р одина
А бетка
Ї жа
Н асіння
А археолог
Учитель: ви розгадали сім загадок. На уроках літератури ви дізналися про магію чисел, зокрема, цифри сім.
- Як  ви вважаєте, де в повісті зустрічається ця загадкова цифра сім?
( Очікувана відповідь: у повісті згадується сім історичних пам'яток України: Тараканівський форт під Дубно, замок у Дубні, замок-палац у Підгірці, Олеський замок, фортеця у Кам'янці-Подільському, Хотинська фортеця та Козацькі Могили у Берестечку).

4.  Віртуальна подорож архітектурно-історичними пам’ятками України « Замки України» ( учнівська презентація ).
Думаю, ніхто з вас не відмовився б разом із сімейством Руснаків відвідати ті замки та фортеці, у яких побували вони під час пошуків шаблі.    І я запрошую вас у віртуальну подорож історичними  пам’ятками України, а також пригадаємо, які події повісті пов’язані з цими місцями.
Питання до слайдів презентації:
Слайд 1
-                  Чому Наталка пішла в Тараканівський форт без батьків?
-                  Як дівчинка потрапила в пастку?
-                  Про що думала Наталка в колодязі?

Слайд 2
-       Чим замок у Дубно не сподобався Наталці?
-       Яка несподівана зустріч здивувала Наталку?
-       На який вчинок підмовив Антип дівчинку?
Слайд 3
-       Як сімейство Руснаків замість Олеського замку потрапило в Підгірці?
-       Чому Наталка без остраху пішла на дивний нічний бал?
-       Як вона врятувалася від нечистої сили?

  Слайд 4
-       Яка неприємність сталася з Руснаками в Олеському замку-музеї?
           Слайд 5
-       Як Наталчин тато здогадався про відповідь на загадку? Що йому допомогло?
   Слайд 6
-       Назвіть усіх, хто зібрався біля Хотинської фортеці на місці продажу шаблі?
-       Як намагалися переконати того, хто знайшов шаблю, не продавати її абикому, щоб зберегти старовинну реліквію на батьківщині?
  Слайд 7,8
 -  А про яке місто говорить мати Наталки на початку повісті: «Кожен порядний українець має побувати в …» (Берестечку).
- Чому це так важливо? Що ви дізналися про це місце зі сторінок повісті?

5. Фізкультхвилинка «Україно, ми твоя надія»
(2 хв.)

V. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок   ( 15 хв.)
             1.  Робота в групах.
- Характеристика образів Наталки та Антипа.
І група – дібрати риси характеру, властиві Наталці – не менше 6 – і  записати їх у таблицю.
ІІ група - дібрати риси характеру, властиві Антипу, – не менше 6 – і  записати їх у таблицю.


Наталка

Антип
 

сміливість

хитрість
довірливість
підступність
уміння дружити
самовпевненість
патріотизм
безжальність
розвинута фантазія
відсутність патріотизму
любов до пригод
нахабство
наполегливість
насмішкуватість

ІІІ група – проаналізувати поведінку  героїв і зробити висновок, які вчинки гідні поваги, а які заслуговують на осуд. Дати усно відповідь на питання:
-       Хто з героїв вас приваблює більше? З ким із них ви б хотіли дружити? Чому?
-       Які риси хотіли б виховати в собі?
-       А якби Наталка й Антип жили в часи козацтва, ким би вони могли стати?
Учитель
         Час роботи вичерпано. Давайте заслухаємо виступи груп.

2. Ґроно «Шабля» ( складання на дошці)
-         Які асоціації викликає у вас слово «шабля»? Запишіть їх.

-      
Як одним словом ми можемо назвати таких людей?Учитель: герої повісті шукали втрачену шаблю-реліквію, цінну річ, але вони і не підозрювали, що вже мали певні багатства: гордість за своїх предків, пошану до історичного минулого, любов до України.
-       Хто у повісті є патріотами? Чому?

3. «Незакінчене речення».
Учитель: продовжити речення «Патріот – це той, хто...»
-       А хто протистоїть патріотам? Чому?
-       Хто зможе продовжити речення: «Я – патріот України, тому що...»?

4.     Буктрейлер ( випереджальне завдання ) 1.5 хв.

5.     Кросворд за текстом твору ( випереджальне завдання ).

VІ .  Підбиття підсумку уроку                                                             ( 6 хв.)

1.     Експрес-інтерв’ю «Коло думок»
(Учні роблять підсумок уроку, доповнюючи речення, що відображають враження від цього уроку).

-         Зацікавився життям…-         Зробив для себе висновок…-         Буду читати сучасну…-         Буду розвивати…
-         Зможу аналізувати…
-         Навчився досліджувати… 

2.Оцінювання.   3.  Взаємооцінювання.      4.  Корекція оцінок.
         Учитель: наш урок завершується, крок за кроком ми дійшли висновку, що наша сила, як і сила героїв повісті, - в ЄДНОСТІ. Усі ми – УКРАЇНЦІ,  нас єднає Батьківщина, почуття любові до неї, поваги до її нелегкої, але героїчної історії. І я бажаю вам, щоб почуття єдності, товариськості та патріотизму не полишали вас протягом усього життя, як не полишали вони душі наших славетних пращурів - козаків! Адже непоборним є тільки той народ, який відчуває себе єдиним цілим.
VІІ.  Актуалізація домашньої навчальної роботи                           ( 2 хв.)
           І група: скласти сенкан, синквейн до слова «Шабля»;
 ІІ група: підготувати рекламу книги ;
             ІІІ група: написати відгук на прочита

Комментариев нет:

Отправить комментарий