МОВНО-ЛІТЕРАТУРНИЙ КОНКУРС
10–11 КЛАСИ
Мета:
·
розвивати
в учнів інтерес до вивчення творчості Т. Г.
Шевченка;
·
виховувати
любов до української мови та літератури;
·
підвищувати
загальний рівень мовної культури.
10 КЛАС
ВАРІАНТ I
Завдання з української літератури
1. Василю Андрійовичу Жуковському присвячено твір:
А «Наймичка»;
Б «Тополя»;
В «Катерина»;
Г «Мар’яна-черниця».
2. Укажіть троп, яскраво виражений у рядках:
Не далі мені вік дівувати,
Коси мої плести-заплітати...
А Метафора;
Б анадгора;
В тавтологія;
Г алітерація.
Завдання з української мови
1. Спишіть речення, поставивши розділові знаки. Зробіть
синтаксичний розбір.
І смеркає і світає
День божий минає
Ізнову люд потомлений
І все спочиває.
2. Відредагуйте речення
Чи бог бачить із за хмари
Наші сльози горе?
Може й бачить та помага
Як і оті гори
Предковічні що политі
Кровію людс..кою!»
3. Запишіть числівники словами.
Мати Тараса — Катерина Бойко — була натурою чутливою,
бережно жіночною і люблячою. Померла вона 20 серпня 1823 року (у 40 років),
залишивши сиротами 6
дітей. Тарасу тоді було 9 років, Катерині, яка тільки
вийшла заміж у сусіднє село Зелена Діброва, — 19, Микиті 12, Ярині — 7, Марині
— 4, Йосипу — 2 роки.
4. Перепишіть текст, ставлячи розділові знаки.
«...Я тут щоби сказати вам що Сполучені Штати віддані
справі нового світового ладу основаного на тому
що Шевченко називав новим і праведним законом.
На владі закону і гарантій справжньої економічної свободи
політичної свободи релігійної свободи». Джордж
Буш, президент США
5. Поясніть значення фразеологізмів.
1) «Прийшов указ
лоби голить...»
(«Москалева криниця»)
2) «А забандюрилось старому
Самому в дурнях побувать»
(«Сотник»)
3) «Уже сміялися над ним!
Вони цю страву носом чують»
(«Сотник»)
6. Теми усних творів:
1) Шевченко — художник.
2) Образ жінки-матері у творах Т. Г. Шевченка.
3) «Було колись в Україні..»
ВАРІАНТ II
Завдання з української літератури
1. Якову де Бальмону присвячено твір:
А «І мертвим, і живим»;
Б «Кавказ»;
В «Гайдамаки»;
Г «Тарасова ніч».
2. Укажіть троп, яскраво виражений у рядках:
Та куплю я, мамо, черевики,
Та найму я троїсті музики.
А Метафора;
Б анадгора;
В тавтологія;
Г алітерація.
Завдання з української мови
1. Спишіть речення, поставивши розділові знаки. Зробіть
синтаксичний розбір.
Тече вода в синє море
Та не витікає
Шука козак свою долю
А долі немає.
2. Відредагуйте речення.
«Ходім син... смеркається
Коли пустять в хату
А не пустять то й на/дворі
Будем ночувати.
Під хатою заночуєм
Син.. мій Іван..!»
3. Запишіть числівники словами.
Мати Тараса — Катерина Бойко — була натурою чутливою,
бережно жіночною і люблячою. Померла вона 20 серпня 1823 року (у 40 років),
залишивши сиротами
6 дітей. Тарасу тоді було 9 років, Катерині, яка тільки
вийшла заміж у сусіднє село Зелена Діброва, — 19, Микиті — 12, Ярині — 7,
Марині — 4, Йосипу — 2 роки.
4. Перепишіть текст, ставлячи розділові знаки.
«Я американський художник плоттю і кров’ю але те що
я бачив з творів Шевченка художника і те що я знаю про
нього як про поета викликає найглибші почуття
щирого захоплення талантом і творчістю. Я пишаюся цими
творами немовби я сам українець. Ваш Шевченко це
мій Шевченко. Я люблю і ціную Шевченка».
Рокуел Кент, американський художник і письменник
5. Поясніть значення фразеологізмів.
1) «Прийшов указ лоби голить...»
(«Москалева криниця»)
2) «А забандюрилось старому
Самому в дурнях побувать»
(«Сотник»)
3) «Уже сміялися над ним!
Вони цю страву носом чують»
(«Сотник»)
6. Теми усних творів:
1) Шевченко — художник.
2) Образ жінки-матері в творах Т. Г. Шевченка.
3) «Було колись в Україні..»
11 КЛАС
ВАРІАНТ I
Завдання з української літератури
I. Завдання
Наша дума, наша пісня
не вмре, не загине...
Од де, люде, наша слава,
Слава України!
(«До Основ’яненка)
1. Визначте художній засіб, виражений у виділених рядках.
А Гіпербола; В епітет;
Б метафора; Г алегорія.
2. Визначте жанр твору.
А Пейзажна лірика;
Б інтимна лірика;
В філософська лірика;
Г патріотична лірика.
3. Визначте віршовий розмір поезії.
А Ямб; В дактиль;
Б хорей; Г амфібрахій.
II. Завдання на відповідність
Уривки
А. За горами гори, хмарою повиті,
Засіяні горем, кровію политі.
Споконвіку Прометея
Там орел карає,
що день Божий довбе ребра
Й серце розбиває.
Б. Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завива,
Додолу верби гне високі,
Горами хвилю підійма.
В. Летим. Дивлюся, аж світає,
Край неба палає,
Соловейко в синім гаї
Сонце зустрічає.
Г. Якби ви вчились так, як треба,
То й мудрість би була своя.
А то залізете на небо:
«І ми не ми, і я не я...»
Д. Слава тобі, Шафарику,
Вовіки і віки,
Що звів єси в одно море
Слов’янськії ріки!
Назви творів
1. «Сон»
2. «І мертвим, і живим...»
3. «Кавказ»
4. «Причинна»
|
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Д
|
1
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
Укажіть троп, яскраво виражений у рядках:
Не вмирає душа наша,
не вмирає воля.
А Метафора; В алітерація;
Б анафора; Г алегорія.
Завдання з української мови
1. Спишіть речення, поставивши розділові знаки. Зробіть
синтаксичний розбір.
...Шелестить
Пожовкле листя гаснуть очі
Заснули думи серце спить
І все заснуло і не знаю
Чи я живу чи доживаю
Чи так по світі волочусь
Бо вже не плачу й не сміюсь...
2. Відредагуйте речення:
Чи чуєш ти катерин..?
Біжи зустрічати!
(В/у)же прийшов! Біжи швидше!...
Слава тобі христ.. боже!
На/силу діждала!»
...І отче наш тихо тихо
Мов крізь сон читала.
(«Наймичка»)
3. Запишіть числівники словами.
Аби унікальне видання «Кобзаря» Т. Г. Шевченка 1840 стало
доступним, було зроблено факсимільні копії: вперше у Львові 1914 року, згодом,
1961 — Оттавським університетом у Канаді, 1962 — Академією наук України, 1974
року — київським видавництвом «Дніпро». Нині повне видання
«Кобзаря» вміщує понад 200 поетичних творів, написаних
Т. Г. Шевченком протягом усього життя.
4. Перепишіть текст, ставлячи розділові знаки.
Тарас Шевченко це символ не лише країни але і всіх хто
бореться за свою гідність будь-де у світі. Тарас Шевченко був рабом що возлюбив
свободу і виборов
її. Вірші Шевченка завжди залишалися щирим виявом українського
єства виявом страждань і відваги народу.
Його поезія створювалась на мотивах що дорогі не лише
Україні а й усьому людству. Коли Шевченко оспівує родючі українські землі він
славить красу усієї планети.
Коли говорить про важку працю і бідність українських
селян він думає про трударів усього світу коли ж милувався тими хто дорогі його
серцю ми уявляємо
людей яких любимо.
М. Б. Малруні, прем’єр-міністр Канади
5. Поясніть значення фразеологізмів.
1) ...У Яр тоді сходилися,
Мов із хреста зняті,
Батько з сином і брат з братом...
(«Холодний Яр»)
2) ...Води чимало
Із Ікви в море утекло...
(«Варнак»)
3) Поки живе надія в хаті,
Нехай живе, не виганяй...
(«Варнак»)
6. Теми усних творів:
1) Шевченко — художник.
2) Образ жінки-матері в творах Т. Г. Шевченка.
3) «Було колись в Україні...» (історія України
у творах Т. Г. Шевченка).
ВАРІАНТ II
Завдання з української літератури
I. Завдання
Лягло сонце за горою,
Зірки засіяли,
А козаки, як та хмара,
Ляхів обступали.
(«Тарасова ніч»)
1. Визначте художній засіб, виражений у виділених рядках.
А Епітет; В порівняння;
Б метафора; Г алітерація.
2. Визначте віршовий розмір поезії.
А Дактиль; В ямб;
Б амфібрахій; Г хорей.
3. Визначте жанр твору.
А Патріотична лірика;
Б політична лірика;
В філософська лірика;
Г інтимна лірика.
II. Завдання на відповідність
Уривки
А. За горами гори, хмарою повиті,
Засіяні горем, кров’ю политі.
Споконвіку Прометея
Там орел карає,
Що день Божий довбе ребра
Й серце розбиває.
Б. Реве та стогне Дніпр широкий
Сердитий вітер завива,
Додолу верби гне високі,
Горами хвилю підійма».
В. Летим. Дивлюся, аж світає,
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї
Сонце зустрічає.
Г. Якби ви вчились так, як треба,
То й мудрість би була своя.
А то залізете на небо:
«І ми не ми, і я не я...»
Д. Слава тобі, Шафарику,
Вовіки і віки,
Що звів єси в одно море
Слов’янськії ріки!
Назви творів
1. «Сон»
2. «І мертвим, і живим»
3. «Кавказ»
4. «Причинна»
|
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Д
|
1
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
Укажіть троп, яскраво виражений у рядках:
Рости, рости, моя пташко,
мій маковий цвіте...
А Анафора; В асонанс;
Б епітет; Г алітерація.
Завдання з української мови
1. Спишіть речення, поставивши розділові знаки. Зробіть
синтаксичний розбір.
Із-за лісу з-за туману
Місяць випливає
Червоніє круглолиций
Горить а не сяє
Неначе зна що не треба
Людям його світу
Що пожари Україну
Нагріють освітять.
2. Відредагуйте речення:
...Болящая.
Що/день що/години
ледве чути питається
доню катерин..!
Чи ще марко не/приїхав
Ох як/би я знала
що діждуся що побачу
то ще б підождала!
(«Наймичка»)
3. Запишіть числівники словами.
Аби унікальне видання «Кобзаря» Т. Г. Шевченка 1840 стало
доступним, було зроблено факсимільні копії: вперше у Львові 1914 року, згодом,
1961 — Оттавським університетом у Канаді, 1962 — Академією наук України, 1974
року — київським видавництвом «Дніпро». Нині повне видання
«Кобзаря» вміщує понад 200 поетичних творів, написаних
Т. Г. Шевченком протягом усього життя.
4. Перепишіть текст, ставлячи розділові знаки.
Тарас Шевченко це символ не лише країни але і всіх хто
бореться за свою гідність будь-де в світі. Тарас Шевченко
був рабом що возлюбив свободу і виборов її.
Вірші Шевченка завжди залишалися щирим виявом українського
єства виявом страждань і відваги народу.
Його поезія створювалась на мотивах що дорогі не лише
Україні а й усьому людству. Коли Шевченко оспівує родючі українські землі він
славить красу усієї планети. Коли говорить
про важку працю і бідність українських селян він думає
про трударів усього світу коли ж милувався тими хто
дорогі його серцю ми уявляємо людей яких любимо.
М. Б. Малруні, прем’єр-міністр Канади
5. Поясніть значення фразеологізмів
1) ...У Яр тоді сходилися,
Мов із хреста зняті,
Батько з сином і брат з братом...
(«Холодний Яр»)
2) ...Води чимало
Із Ікви в море утекло.
(«Варнак»)
3) Поки живе надія в хаті,
Нехай живе, не виганяй.
(«Варнак»)
6. Теми усних творів:
1) Шевченко — художник.
2) Образ жінки-матері в творах Т. Г. Шевченка.
3) «Було колись в Україні...» (історія України
у творах Т. Г.
Шевченка).
В наш чудовий час вічно житиме Тарас!
ОтветитьУдалитьМи Шевченка славить будем і ніколи не забудем!