Т. Шевченко. «За
сонцем хмаронька пливе…».
Картини
довколишнього світу природи в поезії.
Мета: вчити учнів
відтворювати настрої пейзажних поезій, допомогти усвідомити ідейно-художню цінність поезій Т.
Шевченка; дати поняття про персоніфікацію; розвивати навички виразного читання поезії, описування
власних відчуттів, виховувати почуття прекрасного.
Очікувані результати: учні
вміють виразно читати вірш Т. Шевченка, аналізувати його , знаходять художні засоби, висловлюють власні враження.
Теорія літератури: персоніфікація,
ліричний герой.
Обладнання: підручник, портрет
письменника, мультимедійне обладнання, дидактичний матеріал (пам’ятки).
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Організація початку уроку
Привітання (вірш).
Ось дзвінок сигнал подав – до роботи час настав
Ось і ми часу не гаймо, а урок розпочинаймо.
§ І.
Мотивація навчальної діяльності школярів.
Вступне слово
вчителя.
Закинутий
долею далеко від батьківщини, Т. Шевченко дуже сумував за вишневими садами,
біленькими хатками, українськими народними піснями, своїми рідними. Мабуть,
тому в його поезіях природа оживає, набирає нових кольорів і барв, промовляє до
нас. Сьогодні в нас є можливість переконатися в цьому.
Оголошення теми й мети уроку ( учні записують
тему в зошити)
§ ІІ.
Актуалізація опорних знань учнів
1.Перевірка
домашнього завдання:
-
Розкажіть про
Україну часів Т. Шевченка.
-
У якій родині народився цей славний поет, яким було його дитинство.
-
Яка природа
оточувала малого Тараса.
2.
Продовжи речення, метод «Клоуз-тест»
1) Рік народження Т. Шевченка. (1814.)
2) Де народився майбутній великий поет? (У
селі Моринці.)
3) У якій сім’ї народився Шевченко?
(Кріпаків.)
4) Хто в ранньому дитинстві доглядав
хлопця? (Сестра Катря.)
5) Чим відзначався Тарасів дід Іван? (Він
був грамотний, розповідав про повстання.)
6) Хто був першим учителем Тараса?
(Сільський дяк.)
7) Якими талантами славилася батьківщина
Т. Шевченка? (Співами.)
8) Про що найбільше мріяв хлопець?
(Навчитися малювати.)
9) Яке велике горе спіткало Тараса в
дитинстві? (Не стало батьків.)
10) Як ставився до Шевченка дяк? (Бив хлопця,
примушував його красти.)
11) Що сказав Тарасові панський управитель?
(Послав Тараса працювати на кухню.)
12) Які
риси характеру проявилися в Шевченка ще у ранньому дитинстві? ( Допитливість, наполегливість,
непокірність).
§ ІІІ.
Формування і вдосконалення вмінь та навичок
1. Слово вчителя
— Так давно, здається, жив Тарас Шевченко, але
його поезії дуже близькі і зрозумілі нам насамперед через прекрасні
описи природи. Бо природа вічна і незмінна. Природа ніколи не
залишить байдужою чуйну людину. Хто з нас не захоплювався
безкраїми полями чи запахом весняного ранкового лісу!
Коли читаєш вірші Тараса Шевченка або чуєш, як їх
читають інші, тобі одразу уявляється все, що в них описується. Це
великий талант письменника — зуміти так передати власні враження,
що читач і через багато років бачить те, що побачив ти. Ніби
бачить світ очима поета…
Природа в усіх поезіях Кобзаря така справжня,
така красива і жива: «Садок вишневий коло хати, хрущі над вишнями
гудуть…», «співають ідучи дівчата…» І ми одразу чуємо і гул хрущів,
і красиві переливчасті голоси дівчат. Навіть відчуваємо свіжий запах молодих
зелененьких вишеньок… Натруджені плугатарі повертаються з поля, втомлені, але
спокійні і задумливі, зачаровані красою навколишньої природи. А вдома ждуть їх
ласкаві матері, які вже приготували вечерю. Так
давно, здається, жив Тарас Шевченко, але його поезії дуже близькі
і зрозумілі нам насамперед через прекрасні описи природи. Бо природа
вічна і незмінна. Природа ніколи не залишить байдужою чуйну людину.
1.
Виразне читання вірша «За сонцем хмаронька пливе…».
Словничок незрозумілих слів ( слайд 7).
2. Робота над
виразністю читання ( користуючись пам’яткою )
-
Читання вірша
учнями, дотримуючись усіх вимог.
3. Евристична
бесіда (слайд 8 )
Обмін
враженнями щодо прочитаного. Бесіда.
- Чи сподобався вам вірш, чим саме?
- До якого виду
описів ви б віднесли цю поезію?
-
Як зображується
явище природи — хмаронька?
-
Які назви кольорів
використав поет?
-
Який настрій вони
передають? ( словничок настроїв с.285)
-
Поділ вірша на строфи.
Отже, у вірші передано цілу гаму почуттів
людини, які асоціюються з явищами природи.
3.
Теорія літератури (
метод «Бортовий журнал»)
Робота з підручником с
209 -210 – запис у зошити
Поезія — художньо-образна
словесна творчість. У поетичному тексті головна роль
зазвичай відведена формі висловлювання. Поезія є мовним мистецтвом, яке
передбачає максимальне використання мовних засобів, а також творення нових
поетичних образів.
Ліричний твір — це сплав певних картин
життя, через які автор висловлює свої погляди на
дійсність.
Згадаємо які художні засоби ви вже знаєте і перевіримо ( слайд 11 порівняння, 12-
епітет, 13-метафора, 14-персоніфікаця).
Персоніфікація — це перенесення
властивостей живих істот на предмети чи явища
природи. (Дощ іде, сонце співає)
– запис у літ. словничок
Учитель. Т. Шевченко любив оспівувати природу,
зачарований безмежним простором землі.
фізкультхвилинка
5. Практичне завдання. Завдання пошуково-дослідницького характеру ( в парах).
— З’ясуйте, який вид опису переважає у вірші Т.
Шевченка «За сонцем хмаронька пливе…», якими художніми засобами він
створюється.
-
Знайдіть у вірші
художні засоби – запис. у зош.
Орієнтовна відповідь
(У
вірші переважає такий вид опису, як пейзаж.)
Художні засоби
|
Приклади
|
Зменшено-пестливі
слова
|
Хмаронька,
спатоньки, годиночку
|
Персоніфікація
|
Хмаронька
пливе, червоні поли розстилає; сонце спатоньки зове; серце з Богом заговорить
|
Порівняння
|
Прикриває,
мов мати дитину; туман, неначе ворог; ждеш… того світу, мов матері діти
|
Художні
означення (епітети)
|
Червоні,
рожевою, сивий, німою
|
§ ІV. Узагальнення
та систематизація знань.
Прийом «Словесний малюнок».
-
Передайте словами
картину природи, яку ви уявляєте при читанні вірша
§ V.
Повідомлення домашнього завдання, інструктаж щодо
його виконання
Навчитися виразно читати напам’ять вірш «За сонцем
хмаронька пливе…», аналізувати його, висловлювати власні враження від твору.
Читати с. 209-210, конспект.
§ VІ.
Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
- Що цікавого дізнались на уроці, коли працювали над
поезією.
- Оголошення оцінок.
Этот комментарий был удален автором.
ОтветитьУдалитьРоби велике, не обіцяючи великого!Сучасний урок, успіхів!
ОтветитьУдалить