Ігри
1. « Хто швидше?» Поєднайте у словосполучення слова ЖИТИ, КРАЇНА, ДРУЖНІЙ; РОЗМОВА, ДОРОСЛИЙ, НЕМОВЛЯ; СОЛОДКИЙ, СІЛЬ.
2. «
Хто спритніший?» Подумайте та скажіть, які із поданих нижче записів не будуть
словосполученнями. Чому?
По дорозі; блакитне небо; у вікнах; нас вітають; ми
відпочили; вскочити в халепу; цікаво й весело.
3. «Прослухай – розкажи». Прослухавши цей жартівливий вірш, складіть
усну зв’язну розповідь про словосполучення.
Словосполучення – це я,
А Синтаксис – сім’я моя!
З двох і більше слів складаюся
І зі словом не змагаюся.
Бо слово тільки назива,
А я ще й поясню: коли, кому, куди.
За що, як де, у чім, чому?
Люблю в словах залежність я,
Тому не дивина: в словосполученні
Завжди є слово – голова.
Хай і залежне слово є:
Хоч іноді й
брикається,
Та з головним
воно завжди
Чи так, чи
сяк єднається.
Якщо іменник – голова,
То Іменне - ім’я моє.
(Не плутай з дієслівним, що дію назива,
Та ще з прислівниковим – незмінні є слова).
Якщо з двох слів складаюся,
То дуже ображаюся.
Бо
непоширеним зовусь
І дуже швидко
розберусь.
А як поширять, то й не знають,
Що це ще я, а
реченням називають.
Хто ж добре вчив, той добре знає,
Що
словосполученням я називаюсь.
Д. Білоус
4. «Всезнайко». Як розрізняються за значенням
подані нижче слова? Із кожним із них складіть по кілька словосполучень.
Вихований. Який унаслідок виховання здобув певні моральні устої,
навички пристойної поведінки. Наприклад: вихована дитина.
Виховний. Який стосується процесу виховання. Наприклад:
виховна робота.
5. «Відгадай мене!» Відгадайте
загадки.
Золотий пішов,
а срібний прийшов.
Є на світі кінь
– всьому світу не вдержати.
- Вона червона? -
Ні, чорна - Чому ж вона біла? – Тому що зелена.
Голова є, а шиї
нема; очі є, а брів нема; рот є, а не
говорить; без ніг, а далеко ходить.
В якім лісі нема
листя?
Не розбивши
горщика, не з’їси каші.
У кого кам’яна сорочка?
Є шапка, але немає
голови; є нога, але без черевика.
Коло вуха завірюха,
а у вусі ярмарок.
Довідка:
сонце та місяць; вітер; смородина; у сосновому бору; горіх; черепаха; гриб;
бджоли.
6. « Хто
швидше?» Утворіть зі словами –
відгадками словосполучення різних типів (за будовою та морфологічним
вираженням головного слова). Позначте у словосполученнях головне та
залежне слово.
7. «Хто швидше?» Встановіть смисловий зв’язок у кожній групі слів. Утворені речення запишіть.
1. Земля, мої,
батьки, прекрасний, і, родючий.
2. Пригріти, сонечко, обсохнути, земля.
3. Вишенька, моя, предобре, у, сад.
4. І, діти, сміятися, і, вітер, привітний, в, каштани, шуміти. 5.
Повітря, тремтіти, набрякнути, вишневий, глей.
6. Тільки, легенький, хлюпати, хвиля, біля, берег, зелений.
8. «Доповни мене». Знайдіть другу частинку
кожного речення і запишіть утворені прислів’я.
На те й голова … .
Намолов сім … . Живе слово
дорожче … . Щоб у ній розум був. Мішків гречаної вовни. З великої хмари … Коли люди до тебе добрі … . Ніж мертва
літера. Малий дощ. Ти будь ще добрішим.
9. «Назви мене». Назвіть одним словом людину, про яку йдеться, чи
доповніть прислів’я одним словом.
1. Ледача людина.
2. Людина, яка всього боїться. 3.
Людина з широкою душею. 4. Рідний брат
мого батька. 5. Дідусь мого дідуся. 6.
Син мого батька, а мені брат. 7. Гни деревину, поки молода, учи дитину, поки … 8. Чий берег, того й … .
9. Лінивий двічі робить, а скупий двічі … .10. Як їв, то й упрів, а як
працював, то аж … .
10. «Опиши себе». Які відомі прислів’я чи приказки характеризують твою вдачу? Опиши себе,
використовуючи їх.
Комментариев нет:
Отправить комментарий