воскресенье, 7 февраля 2016 г.

Вправи для мовної гімнастики 5 кл.

       
                                                    « Розминка».
        1.Називання ознак , дій , граматичних форм та асоціацій  якогось предмета  чи поняття.
                  Все про сніг
         1). Назвати ознаки, які може мати сніг. (Холодний, блискучий, білий, розсипчастий, лапатий, зірчастий, колючий, м'який, пізній, іскристий, синій, ранній, несподіваний, глибокий, мокрий, пухнастий, важкий, сріблястий, яскравий, чистий, скрипучий, крупний, густий, легкий,  мокрий, сухий, рясний, кришталевий, талий, злежаний, сипучий, ватяний, дрібний, липучий, неходжений, твердий…).
        2). Назвати дії до слова сніг. ( Біліє, йде, падає, летить, скрипить, розтає, замітає слід,  ліпиться,  припав до землі, повалив, лежить, сяє, блистить,  переливається на сонці, кружляє, вкриває землю …)
       3). Утворити складні слова зі словом сніг. ( снігопад, снігохід, сніжно-білий, сніжно-сріблястий, сніжно-блискучий, сніжно-голубий, сніжно-іскристий, сніжно-кольоровий, сніжно-променистий, сніжно-сірий, сніжно-яскравий…).
       4).Утворити різні форми слова сніг.( Сніжний, сніговий, сніговик, снігурка, засніжений, засніжити, сніжить, засніжило, посніжило…).
       5).Скласти сенкан до слова сніг. ( Сенкан в перекл.  з фр. означає п'ятирядок).
                  1. (поняття) Сніг.
                  2. ( опис)       Білий,  лапатий, сріблястий , дрібний,  ранній…
                  3. ( дія)          Падає, летить, кружляє, скрипить, блестить…
                  4. ( ставлення)  Багато снігу - багато хліба.  ( фраза )
                  5. ( перефразування, тобто синонім)  Сніжинка, крижинка…
      
  6).  Скласти кубування ( асоціювання) до слова сніг.
                  1. (Опис форми) . Сніг – маленька або велика сніжинка, білого              
                                                    кольору,  при великій температурі розтає…
                    2. (Порівняння).  З ватою, з цукром,  з білою хмаркою, сріблом
                    3. (Які виникають асоціації? ) Зима, мороз, заметіль, віхола…
                    4. ( Здатність застосування). Вкриває землю білим килимом,...
                    5. ( Аналіз). Сніг використовується для ліплення сніговика,
                                          гри в сніжки, викликає гарний настрій, …

         7). Пригадати оксиморон зі словом сніг. ( Оксиморон і оксюморон в перекладі з грецької означає дотепно-безглузде; стилістична фігура,що ґрунтується на поєднанні протилежних за змістом понять, які разом дають нове уявлення.) Гарячий сніг.
         8). Пригадати прислів'я , приказки , фразеологізми або народні прикмети зі словом сніг.
·        Багато снігу в році – багато хліба на тоці.
·        Як багато снігу, то багато хліба, як багато води, то багато трави.
·        Снігу надме – хліба прибуде.
·        Сніг глибокий – хліб високий.
·        Сніжний рік хліб приніс.
·        Сніг на полях – зерно в засіках.
·        На полях сніг хвилястий – на врожай.
·        Чим вищі снігові замети, тим пишніші снопи. Снігу багато – рік багатий.
·        Снігу надує – хліба прибуде, вода розіллється – сіна набереться.
·        Падає лапастий сніг  - на негоду.
·        Перший сніг за сорок днів до зими випадає.
·        Перший великий сніг випадає вночі.
·        Сніг лягає рано – літо буде сухе, гребеням – вологе.
·        Якщо весною сніг розтане від сонця, рік буде врожайним, як від дощу – буде посуха.
·        Як сніг на голову.
10). Скласти гронування до слова сніг. (Які асоціативні поняття виникають, коли чуємо це слово? )
   Зима      мороз     віхола      Новий рік   ґринджоли  санчата
 Заметіль                                   ↑                                        Снігурка
Сніговик                          ←  СНІГ   →                                      Дід Мороз
 Ковзанка                                  ↓                                                крига
   Ожеледиця   лижі   хуртовина ялинка    сніжки   холодильник

9). Гра на розвиток діалектного мислення  ( діалектика – філософське вчення про закони розвитку природи , суспільства, мислення; науковий метод вивчення природи через протилежності) під назвою «Гарно – погано».  Назвати, що поганого, а що гарного ми асоціюємо зі словом сніг.

          Звісно, час для проведення вправ з «розминки» я обираю перед початком перевірки домашнього завдання або після перевірки; вибираю лише одне з поданих завдань по порядку на кожному уроці систематично, іноді задаю завдання творчій групі заздалегідь, учні-консультанти оформляють робочий стенд зі своїми словами замість слова сніг.
                          
                              « Конструктор»
          Вправи на конструювання мають багато варіантів і форм постановки завдання. Найпростішим є конструювання з готових деталей певного об'єкта за зразком – так зване практичне конструювання.
    1). Завдання-загадка. Замініть або переставте букву, щоб вийшло нове слово.
·        З н – я частина доби.                                                                ( ніч )
·        З п – я грію щозими.                                                                 ( піч )
·        З р – предметом стану я, от вам загадка моя.                        ( річ )
·        З п – уперта тварина.                                                                ( цап )
·        З р – на троні я людина.                                                           ( цар )
     2). Переставте букви, щоб вийшло нове слово: село, лісок, курча, кіт…
     3). Поміняйте місцями склади: банка, насос, нора, рама…
     4). Правильно утворіть слова з цих складів і прочитайте рядки з поезії
Т. Г.  Шевченка:
   Зо, ди, ве, ре, няя, моя, рою, чір, зій, над, го;
  По, з то, лі, в не, го, ти, рим, сень, во, бою, хе.
     5).Замініть підкреслену букву у словах так, щоб нові слова відповідали на питання хто?: тин, ребра, сюди, лавка…( син, зебра, люди, мавка).
      6) . Запишіть слово, у якому корінь, як у слові гадати; суфікс, як у слові берізка; префікс, як у слові загубив; закінчення, як у слові зима. (загадка).
     7). Утворіть якомога більше слів з буквами С і Л , використовуючи лише голосні. ( Соло, сила, сало, сіль, село, Сеул, ліс, осел, лис, Лаос, Люся, Леся, лосось,  Осло, силос ,лось…)
    8) . Утворіть анаграму ( в пер. з гр. – перестановка букв) зі слів:  колба, клоун, наказ,  материк,  коршун , Ані Лорак… ( бокал, кулон, казан, метрика, шнурок, Кароліна…)
                            «ЗАЙВЕ»
    Завдання на виключення зайвого виняткового корисні для формування в учнів умінь різнобічного аналізу, виділення головних ознак предмета чи поняття. Не менш важливим є і те, щоб на одному прикладі учень переконався, що залежно від мети вивчення матеріалу може бути різна ознака виключення зайвого предмета.
       Наведу варіанти формулювання цього виду завдань на уроках мови.
        1). Знайди зайве слово у кожному рядку:
             Зима, літо, осінь, ніч, весна;
             Кіт, гадюка, ягідка, птах, лисиця.
             Грає, вишиває, танцює, гра, слухає.
         2). Яка тварина «заблукала»  до лісу? Ведмідь, лось, рак, лисиця, білка.
        3). Яке слово «заблукало» у кожному рядку:
              Малий, малює, маленький, змалку, мало.
             Гра, виграш, грамота, виграє, гравець.
             Будинок, побудував, будити, будова, будівництво.
             Буква, буквар, букет, буквений.
            Запис, записка, писк, писати, писанка.

                       «Аналіз об'єкта»
       Вправи на різнобічний аналіз об'єкта . Варіанти формулювань.
             1). Розгляньте малюнок. На цьому, наприклад, зображена груша. Підготуйтесь розповісти про неї все, що вам відомо: де росте, яка за розміром, смаком, формою, кольором, як її заготовляють на зиму, як використовують.
             2). Для експрес-опитування.
                 Що ви знаєте про звук │у│?
·         Розкажи про звук │у│ в слові кукурудза.
·        Як перенести слова сиджу, ґудзик, умиваюся, увійти, курка, сумно,ходжу, подую , забуду, згадую , ерудит, кожух, недуг, учи.
·        Зробити звуко-буквений аналіз:   читаю, п'ють, Урал, миттю.
·        Разом чи окремо: у(вімкнути), у(просити),  у(лісі), у(весь), у(тирі), у(сі), у(же), У(ляна), у(сунути), у(терти), у(богий)…
·        Дієслова якої особи мають закінчення  -у- ?
·        Який відмінок іменника та прикметника має закінчення –у-? 
                3). Для узагальнення вивченого.
·         Прочитай слово , речення, приготуйся розповісти про нього все , що тобі відомо.
·        Прочитай вправу. Скільки різних завдань з нею можна виконати?
·        Прочитай уривок тексту. Які запитання можна до нього поставити?

                       

Комментариев нет:

Отправить комментарий