Використання інноваційних методів роботи спрямованих на розвиток творчих здібностей учнів на уроках української мови та літератури.
Повноцінними є тільки ті
знання,
які дитина здобула власною
активністю.
Йоганн Песталоцці
Життя доводить, що в складних умовах, які постійно змінюються, найкраще
орієнтується, приймає рішення, працює людина творча, гнучка, креативна, здатна
до генерування і використання нового (нових ідей, задумів, нових підходів та
рішень). Це людина, "яка володіє певним переліком якостей, а саме: рішучістю, вмінням не зупинятися на
досягнутому, сміливістю мислення, вмінням бачити за межі того, що бачать
сучасники і бачили попередники".
У наш час
спостерігається зростання інтересу до процесу творчості. Якщо в деяких
психічних процесах людині допомагають складні механізми (комп’ютери, мультимедійне обладнання), то творчість не може бути формалізована і обмежена певною
програмою дій, не може бути механічною.
Пріоритетним завданням
навчально-виховного процесу в сучасній школі є всебічний розвиток школярів, зокрема
творчих здібностей особистості.
У сучасних умовах гуманізації й демократизації навчального процесу як
ніколи актуальні дидактичні заповіді В.Сухомлинського. У книзі „ Сто порад
учителю” він писав: „Немає абстрактного учня. Мистецтво й майстерність навчання
і виховання полягає в тому, щоб розкривати сили й можливості кожної дитини,
дати їй радість успіху в розумовій праці...” Вважаю, що завдання
вчителя – допомогти учневі знайти себе в житті; пробудити чи розвинути в дитині
те творче зернятко, яке є в кожному, бо закладене там природою.
Розвивати творчі здібності можна по-різному. Окремі учні (обдаровані)
переважно самостійно тренують свої задатки, щоб розвинути їх у здібності, і
удосконалюють свої здібності, щоб вони стали творчими. Але
для розвитку творчих здібностей більшості школярів важливою є саме роль
учителя. Завдання педагога - управляти процесами творчого пошуку, йдучи від
простого до складного: створювати ситуації, що сприяють творчій активності та
спрямованості школяра, розвивати його уяву, асоціативне мислення, здатність
розуміти закономірності, прагнення постійно вдосконалюватися, розв'язувати
дедалі складніші творчі завдання.
Для себе прийнятною вважаю таку модель
творчої особистості учня:
І єдиним, на мою думку,
найефективнішим засобом досягнення мети є інноваційні технології навчання. Інноваційний
підхід забезпечує позитивну мотивацію здобуття знань, активне функціонування
інтелектуальних і вольових сфер, сприяє розвитку творчої особистості.
Створення ситуації успіху, сприятливих умов для повноцінної діяльності
кожної дитини – основна мета, що покладена в основу інноваційних технологій навчання. Багато з них варті уваги
сучасного педагога, який прагне дати якісний рівень знань, зробити урок цікавим,
досягти максимального взаєморозуміння і співпраці між вчителем і учнем.
Саме тому я зупинилась на вирішенні науково – методичної проблеми " Використання інноваційних методів роботи спрямованих на розвиток творчих здібностей учнів на уроках української мови та літератури
".
Часто у роботі вчителі – словесники надмірно захоплюються викорис-танням
якоїсь однієї педагогічної технології, не помічаючи її "мінусів", не
враховуючи індивідуальні особливості своїх учнів, їх готовність до роботи за
певною технологією. Експеримент не приносить бажаних результатів, і вчитель
розчаровується у всіх нововведеннях, продовжує працювати за "старою
системою". Вважаю, що сучасному педагогові необхідно вибрати те
"зерно", що дасть змогу створити свою міні-методику. А у творчого
вчителя і учні прагнутимуть до творчості.
У своїй педагогічній практиці апробовую спосіб
інтеграції окремих елементів таких сучасних технологій навчання :
• Особистісно-зорієнтоване навчання:
• Інтерактивна технологія;
• Проектне навчання.
Для того, щоб така інтеграція принесла бажаний результат, намагаюся
вникнути в методику кожної з освітніх технологій і використовувати на своїх
уроках залежно від теми, мети виучуваного матеріалу, а також типу уроку та
навчального предмета.
Незважаючи на розмаїття нововведень, основною формою організації навчальної
діяльності залишається урок. Яким же
повинен він бути? Сучасний урок – це
урок демократичний. Для такого уроку характерними ознаками є :
• підготовка не
мовознавців-теоретиків, а гуманних освічених людей;
• навчання не словом, а справою;
• проведення його не для учнів, а
разом з ними;
• спрямовування діяльності не на
клас в цілому, а на особистість кожного учня;
• забезпечення повного засвоєння
навчального матеріалу на уроці.
Саме уникненню багатьох недоліків у підготовці до уроку допомагає чітке використання методики тієї чи
іншої технології, суттєвою особливістю якої є протиставлення довільних дій
чіткому алгоритму, системі логічно вмотивованих дій, послідовному переходу від
одного елемента до іншого.
Складові
ефективності й успішності уроку можна зобразити так:
Постійно поглиблюю свої знання,
опрацьовую додаткову літературу, привчаю до цього і своїх учнів. Прагну донести
до них таку аксіому – підручник не являється єдиним джерелом знань, тому варто
вивчати різні погляди на проблему із посібників, словників, довідників.
Ретельно готуюсь до кожного уроку, продумуючи хід заняття, добираючи
ефективні методи та прийоми. Допомагають у цьому сучасні технології.
Так, новий матеріал з мови я подаю дітям у вигляді блок-схем, таблиць,
малюнків, пірамід і т.п. Починаючи вивчення теми, ми з учнями індивідуально, в
групах чи фронтально обговорюємо,
аналізуємо навчальний матеріал. Основні поняття з теми фіксуємо в опорних
конспектах, а потім засвоюємо шляхом неодноразового повторення, добираємо приклади.
Вважаю, що урок вивчення нового матеріалу можна умовно поділити на два
етапи :
І – бесіда, в
якій переплітаються мотивація навчальної діяльності, актуалізація опорних
знань, засвоєння нового матеріалу ( з підручника і слів учителя).
ІІ - повторний виклад матеріалу, розповідь за
опорним конспектом . Мета його – стисло, доступно, в логічній послідовності
відтворити відомі вже учням вузлові питання теми, пов’язавши його із опорним
конспектом.
Треба зауважити, що учні самі оцінюють ефективність опорних схем, адже
"так цікавіше, зрозуміліше і легше". Часто спонукаю дітей до
самостійного складання зорових опор. При цьому оцінюю оригінальність підходу.
Звичайно, для цього учні мають бути підготовлені.
Етапи підготовчої роботи по
складанню зорових опор:
1. Вчитель пояснює матеріал,
ілюструє прикладами і паралельно складає схему–опору на дошці. При цьому не припиняється живий діалог з учнями, які
допомагають підібрати приклади, вносять пропозиції щодо правильної побудови
опори.
2. Аналізований навчальний матеріал(
не забуваємо про роботу в групах, колективне обговорення проблеми)вчитель представляє у вигляді схеми-опори, зумисне
пропускаючи деякі її складові частини. Учні повинні "відновити"
схему, користуючись правилом у підручнику.
3. Вчитель не пояснює матеріал,
лише записує на дошці низку прикладів, що ілюструють правило. Завдання учнів –
"перетворити" текст правила в опорну схему, дібрати приклади для
ілюстрації теоретичних положень з довідки на дошці.
4. Вдома за власноруч складеною схемою учні
готують усне лінгвістичне повідомлення, добирають приклади.
5. Учні отримують
випереджувальне завдання: самостійно скласти зорову схему-опору до теми, яка
буде вивчатися. На уроці декілька гімназистів презентують свою роботу,
виступаючи у ролі вчителя, пояснюють новий матеріал. Оцінюється не тільки
правильна, а й оригінальна подача нової теми.
Як бачимо, поступово учні привчаються до роботи з підручником, іншими
джерелами, адже останній етап передбачає саме творчий підхід.
Учні "малюють" основні теоретичні поняття у вигляді структур, матриць,
пірамід, нерідко у зошитах з'являються "сонечка", "хмарки",
"чарівні квіти".
Так, у 9 класі пропоную такі опори при вивченні теми "Лінгвістика
тексту"
Морфеми, а точніше їх умовні позначки, зображуємо у "зоряному небі"
Під час ознайомлення з класифікацією речень колективно
склали таку картину:
Таку піраміду можна використати для ілюстрації частоти вживання префіксів
з-, с-, зі-.
Така робота розвиває у дітей навички аналізу та синтезу, вміння виділяти
головне у теоретичному матеріалі. При
цьому увагу акцентую на мотивації необхідності вивчення певних наукових понять.
Такий підхід дозволяє практикувати систему уроків різного типу в межах
однієї теми, вивільняє час для розв’язання учнями системи усних і письмових
завдань, спрямованих на саморозвиток особистості, формування мовленнєвої
компетенції. Особистість учня з об’єкта навчання перетворюється на головну
фігуру. Багаторазове повторення матеріалу в найрізноманітніших формах,
групування і подача матеріалу у вигляді блок -схем довели, що навчання під силу
всім. На думку Г. Лозанова, така система роботи спрямована на комплексний
розвиток творчої особистості учня.
Систему уроків тренувальних вправ з блок - теми логічно наситити
інтерактивними вправами . Інтерактивне навчання, на думку Є.Коротаєвої, це
навчання „занурене” у спілкування. У
житті людини спілкування не існує як відокремлений процес або самостійна форма
активності. Воно входить до складу індивідуальної або групової практичної
діяльності. Поза спілкуванням формування особистості взагалі неможливе.
Інтерактивні форми роботи сприяють розвитку ініціативи, незалежності, уяви,
співпраці з іншими учнями. Учням подобається робота в групах, кожна з яких
колективно виконує конкретне навчальне завдання – однакове для всіх груп чи
різне. При цьому можна передбачити не лише спільну роботу в одній групі, а й
міжгрупову взаємодію. На уроках виконання тренувальних вправ кожна група
одержує блок з 4-5 вправ різної складності. Вчитель надає консультації. Учні, у
рамках своєї групи, виконують взаємоперевірку та знайомлять з результатами
роботи весь клас.
Організована таким чином робота сприяє підвищенню навчальної активності
школярів, усуває їхню природну скутість ( запитати у свого товариша значно
простіше, ніж у вчителя), дає змогу кожному учневі засвоювати навчальний
матеріал у природньому йому темпі, а також є дієвим засобом у посиленні
індивідуалізації навчання.
Сучасна методика нагромадила багатий арсенал прийомів інтерактивного
навчання від найпростіших («Робота в
парах», «Ротаційні (змінні) трійки», «Карусель», «Мікрофон») до складних («Мозковий штурм», «Мозаїка»,
«Аналіз ситуації»), а також імітаційні ігри, дискусії, дебати. Використання
інтерактивних технологій не самоціль, а засіб створення атмосфери
доброзичливості й порозуміння, зняття з
душі дитини почуття страху, спосіб
зробити її розкутою, навіяти впевненість у своїх силах, налаштувати на успіх,
виявити здібність до творчості.
Вміле застосування інноваційних форм роботи, на мою думку, дасть змогу вчителеві успішно розв`язати
порушені проблеми. Для цього визначила такий алгоритм:
ü визначити рівень підготовленості класу до сприйняття тієї
чи іншої технології;
ü провести достатню попередню підготовку;
ü забезпечити послідовність в освоєнні учнями певних
прийомів роботи;
ü дати учням інструктивні матеріали.
Як зразок, пропоную фрагмент уроку у 8 класі.
Тема: "Звертання"
Кожна група
отримує завдання, після його виконання звітує перед класом. Разом робимо
висновки, узагальнення, які записуємо в зошит.
1 група – графічний самодиктант
Зобразити
схеми речень у таблиці, виділити граматичні основи. Зробити висновок щодо
постановки розділових знаків у реченнях зі звертаннями.
Пусти мене, старий діду, на вулицю погулять…
|
|
"Матінко моя!..- кричить Дмитрик.- Матінко!"
|
|
Язиче, язиче, лихо тебе кличе.
|
|
Ой дівчино, шумить гай…
|
|
Цвіти, розвивайся, Україно!
|
|
Ану, діти, до роботи.
|
2 група –
Поставити розділові знаки, вказати вид звертання. Зробити висновок.
1. Не
хилися явороньку ще ж ти зелененький!
2. Засмійся
Матвійку дам копійку.
3. Ой
сину мій сину сину молоденький де нічку пробував?
4. Не
плач не журися молодий козаче.
5. Спи
ж ти малесенький пізній -бо час…
6. Ой
і не стелися хрещатий барвінку.
3 група -
Вправа-редагування. Зробити висновок про роль звертань у мовленні ( подаємо вже
заповнену таблицю)
Неправильно
|
Правильно
|
||
Петенька, йди сюди!
|
Петрику (Петрусю ), підійди сюди!
|
||
Ой ти, мій котик!
|
Ой ти, мій
котику!
|
||
Андрюшка, відкрий очі –вже
|
Андрійку, розплющ очі - вже ранок!
|
||
ранок!
|
|||
Анічка, поділи грушу пополам!
|
Ганнусю, поділи грушку навпіл!
|
||
Ох ти ж, моя куколка!
|
Ох ти ж ,
моя лялечко!
|
||
Дєвочкu, осторожно!
|
Дівчатка, обережно!
|
||
Пробач мене, дедушка, умоляю!
|
Пробач мені, дідусю, благаю!
|
||
Шофер , притормозіть, будь
|
Пане водій, пригальмуйте, будь
|
||
ласка!
|
ласка!
|
||
Вибачаюсь тьотя, яка слідую-
|
Вибаче
|
те
|
|
ча зупинка?
|
будь ласка), тітонько, яка наступ-
|
||
на зупинка?
|
|||
Будьте добрі, дядя, подвинь-
|
Будь ласка (прошу Вас), будьте до-
|
||
тесь!
|
брі, посуньтеся!
|
||
Пацан, до якої години працює
|
Агов, юначе, до котрої години пра-
|
||
общественний транспорт?
|
цює громадський транспорт?
|
||
Часто використовую різні форми роботи в парах:
"Взаємоінтерв'ю", " Ти мені – я тобі", "
Взаємоперевірка".
Важливою
проблемою є те, що учні розглядають знання, як щось застигле, що треба просто
вкласти в голову. Такі учні не будуть мислити критично, поки учитель не
створить творчої атмосфери, яка сприятиме активному залученню учнів до процесу
навчання. А для цього треба дозволити дітям вільно розмірковувати, робити
припущення, встановлювати їхню очевидність або безглуздість. Дієвим є
використання різноманітних форм і методів роботи на уроці: кросворди, ребуси,
загадки, лінгвістичні ігри, написання творів-мініатюр( особливо учні полюбляють
писати твори-перевтілення типу" Я – шкільна дошка", " Я – квітка
у полі", " Я – промінчик сонця"та ін..)
Важливим є
спілкування, співпраця вчителя і учнів на уроці.
Зібратися разом –
це початок,
Триматися разом – це прогрес,
Працювати разом – це успіх.
Генрі
Форд
Перефразовуючи вислів"Як назвеш корабель, так він і попливе", на
практиці впевнилась: як почнеш урок, так
він і "пройде". Тому велику увагу приділяю організаційному моменту. Організаційний
етап кожного уроку покликаний створювати атмосферу довіри та
доброзичливості, забезпечити нормальну
зовнішню обстановку та психологічний настрій учнів на роботу. У своїй
педагогічній практиці нерідко використовую розминки для мотивації навчання, для
ненав’язливого формулювання мети і завдань уроку.
Завдяки розминці створюються умови, за яких мета і завдання навчального
процесу, визначені вчителем, усвідомлюються кожним учнем як особистісно
значущі. Міні-тренінги, вправи "Психоформула", "Спіймай мій настрій",
"Слухняний язик" – це неповний перелік тих розминок, що їх
використовую на уроках( докладніше досвід роботи та рекомендації подано у
статті "Організаційний момент на уроці української мови та
літератури:теорія, практика, інновації").
Тому намагаюсь
у своїй роботі застосовувати оптимальні інтерактивні технології, які б
проектували креативні якості особистості учня: фантазію, натхнення, ініціативу,
нестандартність, непересічність, наявність власної точки зору. Саме здатність
осмислювати виучуване, виділяти основне сприяє виробленню вмінь свідомо
застосовувати знання на практиці.
У своїй практичній діяльності часто використовую такі нетрадиційні форми, які захоплюють уяву школяра, активізують його розумову діяльність. На уроках застосовую такі стратегії, як:
"Мікрофон","Незакінчені речення", "Мозковий
штурм", "Метод ПРЕС", "Дерево
рішень. Найбільше учням подобається сенкан (сенкен, синквейн). Це може бути урок-казка, урок-подорож, урок-змагання, урок-гра, урок-КВК, або ж традиційний урок з нестандартними елементами. Прикладом такого уроку може бути урок у 5-ому класі з розділу "Будова слова. Орфографія" по темі "Префікси пре-, при-, прі-". Проводжу цей урок з використанням нетрадиційних елементів: а)"Казка про пре- і при-"; б) гра-загадка "Чому так?"; в) гра-змагання "Хто, швидше і правильніше " і закінчую урок творчим завданням: скласти і записати твір-мініатюру " Весно, весно! Яка ти чудесна", який може бути написаний учнями диференційовано: а)за допомогою опорних слів; б)словосполучень і початків речень; в)за даним планом; г)самостійно. Тобто будую уроки так, щоб вони були підпорядковані дидактичній меті: діти мають винести з уроку якомога більше знань, умінь і навичок і вміти їх застосувати у житті.
Нетрадиційний, нестандартний урок!... Ця форма класичних занять все наполегливіше утверджується в шкільній практиці. Багато вчителів вбачають у ній засіб подолання стереотипу уроку, зміни звичних способів спілкування, демократизації взаємовідносин між вчителями та учнями. Що ж дає нестандартний, нетрадиційний урок?
По-перше, активізацію розумової діяльності учнів. Стимулює мислити, думати, порівнювати, аналізувати, виправляючи свої помилки і помилки свого товариша.
По-друге, розвиток пізнавальних інтересів учнів до навчання. Їм цікаво вчитися, прагнучи знати якомога більше, щоб виступати в ролі вчителя, контролюючи чи перевіряючи товариша.
По-третє, розвиток зв’язного мовлення та творчих здібностей учнів. Вони вчаться правильно, грамотно і красиво говорити.
На уроці шляхом інтеграції вказаних вище технологій прагну розвивати
критичне мислення учнів. Критичне мислення зовсім не означає негативності суджень або необґрунтованості критики. Це зважений і вдумливий розгляд різних, а часом і протилежних
підходів і розумінь проблеми з метою прийняття обґрунтованих рішень та формулювання
оцінок. Термін «критичне» в такому контексті найбільш адекватний слову «аналітичне». Аналіз зарубіжних та вітчизняних
досліджень показує, що
єдиного визначення цього виду мислення не
існує.
Д.Дьюї
трактував критичне мислення як складну, пов’язану зі вчинками людини діяльність, що захоплює людину повністю.
Сучасні дослідники
Д.Х.Кларк та
А.У.Бідл визначають критичне мислення як
процес, за допомогою якого
розум опрацьовує інформацію з метою осягнення або продукування ідей або розв’язання проблеми. На думку Б.Бейера, критичне мислення - це спосіб оцінки автентичності, цінності або точності чогось.
Орієнтація на критичне мислення передбачає передовсім повне несприйняття будь-якої думки
або оцінки «на віру»: кожен учень, не беручи до уваги жодних авторитетів, має сформувати власну
думку про явище в контексті навчальної програми.
Необхідно врахувати й те, що критичне мислення завжди діалогічне, тобто
передбачає дискусії передовсім між тими, хто навчається. У процесі обговорення
висуваються критерії мислення, ідентифікуються й обговорюються життєві
контексти, а мисленнєвий процес у цілому піддається оцінюванню. Під час бесід
немає правильних (неправильних)
відповідей, є різні позиції, різні точки зору. Відбувається своєрідний обмін
знаннями, колективний відбір змісту. Але завдання
учителя - переконати учнів прийняти той зміст, який він пропонує з
позиції наукового знання.
Серед багатьох методів роботи у технології
ОЗН, які стимулюють інтерес учнів до нових знань, сприяють розвитку дитини
через розв’язання проблем і застосування їх у конкретній діяльності, застосовую
метод проектів (першим науково описав його американський вчений Кільпатрик).
В основі проекту лежить дослідження
певної проблеми, що передбачає високий рівень творчої активності учнів. Адже
відбувається відхід від традиційної форми уроку, надається свобода у виборі
теми, методів, форм роботи. Учні усвідомлюють велику відповідальність. Вони
свідомі дуже важливої умови: уникнути
штучності, продумати проект так, щоб самим учасникам було цікаво щоразу
шукати нову форму, уникаючи готових, заздалегідь спрацьованих кліше.
До того ж, часто використовую мультимедійні презентації на уроках мови
та літератури. Це викликає живий інтерес в учнів, покращує процес засвоєння
матеріалу, унаочнює пізнання, сприяє розвитку творчих здібностей. Використовую низку інформаційних презентацій до різних тем з української мови та
літератури. Також позакласна та гурткова робота допомагає педагогу в повному обсязі розкрити здібності вихованців, їхні нахили та інтереси. Один — чудовий актор, другий — організатор, третій — раціоналізатор,
четвертий — сценарист... Скільки дітей — стільки й талантів. Важливо помітити,
підтримати, не розгубити ці дорогоцінні скарби, допомогти у становленні
особистості — непересічної, неповторної, яскравої.
А винагородою за розуміння і
підтримку стане любов і повага, теплі посмішки і незабутні щирі зустрічі з
випускниками. Якщо ти відчуваєш усе це, якщо ти не байдужий до цього — ти
відбувся як учитель.
Отже, у процесі своєї роботи я
переконалася, що лише вдала інтеграція сучасних педагогічних технологій
інтерактивного,особистісно-орієнтованого, проектного навчання на основі
постійного розвитку критичного мислення учнів дасть змогу розвивати творчі
здібності, а значить, і формувати творчу особистість учня.
Вдало проведена робота завжди потребує
значних зусиль і плідної співпраці вчителя і учня .
Комментариев нет:
Отправить комментарий