воскресенье, 22 ноября 2015 г.

Свято до дня писемності та мови " Мова - коштовний скарб народу "

Сценарій свята до Дня української писемності та мови  (5 кл)

«Мова – коштовний скарб народу»
1.     Ведуча
Земля моя найкраща і єдина!
Я спів твій серденьком своїм ловлю.
Моя найкраща в світі Україна,
Я щиро й віддано тебе люблю!
2.     Ведучий
Мій край чудовий — Україна!
Тут народились ти і я.
Тут над ставком верба й калина,
Чарівна пісня солов'я
3.     Ведуча

І найдорожче — рідна мова,
Наснагу й силу нам дає.
Нам стежку в світ дано топтати,
 Поки в нас рідна мова є.

Дівчинка в українському костюмі зі свічкою в руках  на фоні ліричної мелодії читає уривок  із твору К.Мотрич «Молитва до мови».
Виходять учні
               1.   Солов’їну, барвінкову -
                     Колосисту навіки –
                     Українську рідну мову
                     В дар дали мені батьки.
                     Берегти її, плекати
                     Буду всюди й повсякчас,
                     Бо ж єдина, так як мати, -
                     Мова кожного із нас.

2.   Українка я маленька,
                     Україна – моя ненька.
                      В неї щира я дитина,
                      Добра, люба та єдина.

3.   Я син України-неньки!
                     Українцем я зовуся.
                     Й тою назвою горджуся.
                     В мене вдача щира й сміла,
                     І відвага духа й тіла,
                     А яка ще пречудова
                     Українська в мене мова!

4.   Українка я маленька,
     українці батько й ненька.
     На Вкраїні родилася,
     в свою маму удалася.
                     Все, що рідне, я кохаю,
                     всім, хто рідний, помагаю,
     своє  ціню, свого вчуся
                      і до рідного горнуся.

5.   Не цурайтесь мови, люди,
                      Рідного джерельця,
 Хай вона струмочком буде,
 Хай дійде до серця,                                                                                                                                                                       
6.  Хай вона в піснях лунає
  І щодня, і в свято,
  Соловейком хай співає
  В українських хатах
7.      Бо ж вона така багата,
        Українська мова!
                        Неповторна і крилата,
                        І така чудова.  
   
8.     І цвіте у ній кохання,
Рушники з квітками.
Мрії наші і бажання,
Верби над ставками.

9.   Найрідніше, сокровенне,
 найдорожче в світі
І святкове, і буденне,
В ній батьки і діти.



10. Не цурайтесь люди, мови,
Не цурайтесь роду.
Як зачахне рідне слово –
Не буде народу.





4 Ведучий. 
Сьогодні ми зібралися, щоб сказати теплі і ніжні слова про нашу рідну українську мову. 9 листопада - День української писемності та мови. Це одне з наймолодших державних свят. Його запроваджено  1997 року за ініціативою Всеукраїнського товариства "Просвіта" імені Тараса Шевченка. 
 Щасливі ми, що народилися і живемо на такій чудовій мальовничій землі, на нашій славній Україні. Тут жили наші батьки – тут корінь роду українського. І де б ми не були, скрізь відчуваємо поклик рідної землі, хвилюємося до сліз, зачувши рідне слово…

5 Ведуча. Сьогодні наше свято – це свято української мови та писемності.      
Із сивої глибини віків бере початок наша мова. Шлях її розвитку — це тернистий шлях боротьби. Дуже багато жорстоких літ пере­била наша рідна мова, мужньо витерпівши знущання, заборони. Якою ж була боротьба української мови за незалежність?
Звучить мелодія.
На сцену виходять  учні один за одним . Кожен із учнів зачитує одну із дат в скор­ботному календарі української мови.
1720 рік — указ Петра І про заборону книгодрукування українською мовою.

1769 рік — видано розпорядження російської церкви про вилучення у населення України українських букварів та книг.
1775 рік — зруйновано Запорозьку Січ та закрито українські школи при полкових козацьких канцеляріях.
1862 рік — закрито українські недільні школи.
1863 рік — указ російського міністра Валуєва про заборону видання книжок українською мовою.
 1884 рік — закрито всі українські театри.
1908 рік — вся культурна й освітня діяльність в Україні визнана цар­ським урядом Росії шкідливою.
1914 рік — російський цар Микола II ліквідує українську пресу.
1938 рік — сталінський уряд видає постанову про обов'язкове вивчення російської мови, чим підтинає коріння мові українській.
  1989 рік — видано постанову, яка закріплювала в Україні російську мову як офіційну загальнодержавну мову.
1991 рік — прийнята державна програма реалізації української мови та мов національних меншин до 2000 року.У статті 10  Основного Закону України – Конституції – записано: «Державною мовою в Україні є українська мова».




6. Ведуча
Як довго ждали ми своєї волі слова,
І ось воно співа, бринить.
Бринить-співає наша мова,
Чарує, тішить і п'янить.

7. Ведучий
Як довго ждали ми..
Уклін чолом народу,
Що рідну мову нам зберіг.
Зберіг в таку страшну негоду,
Коли він сам стоять не міг.

8. Ведуча
На ноги інша не сп'ялася,
А українська знов жива!
Нарешті стала, відбулася!
Говорить, думає, співа!

 Пісня «                                          ».

9. Ведуча.
Повинна жити мова, яка стала піснею в далекі часи Івана Вишенського і Григорія Сковороди, яка пролунала на весь світ піснями «Наталки Полтавки» Івана Котляревського та гостротою Шевченкового вірша. Слово Тараса підхопили сини і дочки українського народу, збага­тили та через випробування принесли в духовну скарбницю України.
10. Ведучий
«Ну що б, здавалося, слова?
Слова та голос. Більш нічого.
А серце б'ється, ожива, Як їх почує...»
 Ми пишаємося іменами наших українських письменників, се­ред яких Марко Вовчок, Леся Українка, Іван Франко, Василь Стус, Василь Симоненко. Вони своєю творчістю виборювали право на існування мови.  Плекають, пестять ЇЇ поети і прозаїки.

11. Ведуча
 А згадаймо український дотепний жарт! А сміх іскрометтний! Українці сміялися з давніх-давен, сміялися споконвіку. Українці — це  творці і носії найтоншого гумору.
12. Ведучий
Отож, українці сміються відтоді, доки себе пам'ятають, бо гумор, сміх, веселість, дотепність є однією з найкращих національних рис. Час іде, мудра ріка веселих народних усмішок не мілішає, і талано­витих гумористів не меншає. Адже і ми ростимо своїх власних.


Художній номер «Гуморески».
1.     Дамочка-кияночка (П.Глазовий)
2.     Гаряча філософія
3.     Кухлик
Сценка «Твір».

13 Ведучий
А там калина над рікою
Віночки білі одягла.
Від сонця і тепла весною
Чудовим цвітом зацвіла.
Там солов'ї гніздечко звили
І ллється пісня чарівна.

14 Ведуча
Пісню люди підхопили,
Вложили душу у слова,
Любов'ю щедро напоїли,
І пісня, трепетна й жива,
Над рідним краєм полетіла  
Високо, в сині небеса.
 І щиро всіх теплом зігріла її ліричність і краса!

Музичний номер «______________________________».

15 Ведуча.
  Українська мова поряд з італійською, іспанською — одна з наймелодійніших і наймилозвучніших у світі. Нею можна висловити найрізноманітніші людські почуття, написати найскладніші наукові пра­ці, її можна чудово використовувати на рівні міжнародних відносин.

16 Ведучий.   
  Ми з вами одержали у спадок – сучасну українську літературну мову – багату, розвинену, гнучку. Ми свято віримо в те, що не зміліє ріка нашої мови ніколи.  

1-й учень
Земля моя, найкраща і єдина!
Я спів твій серденьком своїм ловлю!
 Моя найкраща в світі Україна,
Я щиро й віддано тебе люблю!



2-й учень
Мій край чудовий — Україна!
 Тут народились ти і я.
Тут над ставком верба й калина,
Чарівна пісня солов'я.
3-й учень
Все найдорожче в цілім світі,
Бо тут почався наш політ.
 Цвітуть волошки сині в житі,
Звідсіль ведуть дороги в світ.
4-й учень
А найдорожча рідна мова —
Джерельцем радісно дзвенить.
І мила пісня колискова,
Чумацький Шлях кудись зорить.
5-й учень
Усе найкраще і єдине,
І радощі усі, й жалі...
Мій рідний краю, Україно
Найкраще місце на землі!
6-й учень
Всіх нас єднає рідна мова,
 Всіх, хто живе у цім краю.
 Вона прекрасна, світанкова,
Я в ній свою наснагу п'ю.
7-й учень
Бо наша рідна мова-мати,
Снагу і силу нам дає.
Нам стежку в світ дано топтати,
 Поки в нас рідна мова є!
8-й учень
І як гуртом, не поодинці,
Почнемо в світ її нести,
То й доти будем — українці
Поміж народів сміло йти!
9-й учень
А знехтуємо рідне слово —
 Земля цього нам не простить,
То ж сяй над світом, рідна мово!
Тобі в віках судилось жить!
10-й учень
Цвіти і смійся, рідне слово!
У серці щирому звучи!
Моя чарівна, рідна мово,
Лети над світом не мовчи!
   11-й учень
Мово, українська, мово моя мила!
Ти уся із співу, весняних дібров.
Ясна – як усмішка, чиста – як сльозинка.
Ти моє найбільше щастя і любов.
 12-й учень
  Я до тебе мово, так горнуся щиро
У слова вслухаюсь різні і прості.
Мово моя, мово – найдивніше диво
Ти моя молитва в радості й журбі.

13-й учень
   Я тебе, кохана, в душу увібрала
Разом з материнським щедрим молоком,
А  іще з піснями, що їх так співала
Матінка, схилившись над моїм чолом.
 
 14-й учень
  Мово, моя мово – мовонько шовкова,
У вінку біленькім – світла і легка.
Ти для мене завжди бажана й святкова.
І мене без тебе на землі нема.

1.     Вірш В.Самійленка  « Мова»  (хлопчик і дівчинка)

    2.  Клятва   ( учениця)
Рідна мово моя українська,
В світі гордо, натхненно звучи!
Волелюбна моя, материнська,
Мово рідна моя, не мовчи!
Хай же світлою буде дорога
Серед різних нелегких доріг...
Ми звертаємось нині до Бога,
Щоб тобі, мово, він допоміг.
Матір Божа, свята і єдина,
Дай нам щастя, любові й тепла!
Щоб квітуча моя Україна
Рідну мову, як стяг, підняла.
Будь прихильною, Матінко Божа!
Жити праведно в світі навчи!
Щоб світила нам зірка погожа.
Мово рідна моя, не мовчи!

Пісня ___________________________________

17.Ведуча
Мово моя, ти пречиста і славна,
Трепетна, наче ранкова роса.
Ти називаєшся нині — державна!
Все в тобі є: і багатство, й краса!
Друзі! Простуймо світом гордо й незалежно, знаймо, що ми діти вільної України,  щирої нашої Батьківщини. Вона одна у нас, як мати. І від нас усіх залежить, якою вона буде, наша мила Вітчизна. Любімо свою мову, свій милий край, свою Україну!
18. Ведучий
О милозвучна наша мово!
О пісне мами колискова!
Тараса невмируще слово.
О рідна українська мово!
Пам’ятайте. Мовні обов’язки написані для нас, українців. Поки буде жити українська мова, буде існувати українська нація, бо мова – дух народу.
19.Ведуча
На цьому свято української мови та писемності завершено. Дякуємо всім за увагу.

20. Ведучий

До нових зустрічей.

1 комментарий: